FDM: Brugte biler sælges med vildledende forbrugstal

Brugte biler bliver markedsført og solgt med vildledende forbrugstal. Det kan have givet mange forbrugere høje ekstraregninger til brændstof. FDM forventer, at bilbranchen hurtigt retter fejlen og tager hånd om bilkøbere, der har købt bil ud fra forkerte oplysninger om bilens officielle EU-brændstofforbrug.

Benzinmåler er tom på bil.
Bilist

Flemming Thomsen kører langt i sin bil, så da han tidligere i år købte en brugt Renault Captur, var det afgørende for ham, at bilen kunne køre langt på literen. Ifølge Flemming Thomsen fik han i forbindelse med handlen oplyst, at bilen kunne køre 20 km/l.

Det viste sig at være en vildledende oplysning, for i stedet for at oplyse bilens officielle EU-forbrugstal efter WLTP-normen, havde forhandleren annonceret bilen med et skatteteknisk forbrugstal, som Skat bruger til beregning af bilens registrerings- og ejerafgift. Det skattetekniske forbrugstal beregnes som WLTP-forbruget ganget med en faktor på 1,21. 

Hvad er WLTP?

WLTP står for Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure og blev indført 1. september 2018 som en ny og mere realistisk norm for måling af forbrug end den tidligere NEDC-måling.

Så i stedet for at købe en bil, der kunne køre 20 km/l, havde Flemming Thomsen købt en bil, der kun kunne køre 16,1 km/l. En forskel, der betyder, at han vil få en ekstraudgift til brændstof på 7.000 kr. om året, og da han typisk beholder bilen i mange år, vil det gøre bilejerskabet markant dyrere, end forhandlerens annonce lagde op til.  

– Som pensionist er en god benzinøkonomi helt afgørende for vores valg af bil. Havde sælger sagt, at bilen kørte 16 km/l, var jeg vendt om på stedet. Men sælger fremhævede netop, at bilen kørte 20 km/l. Så enten snyder de, eller også ved de ikke, hvad de taler om, fortæller Flemming Thomsen.

Han klagede derfor til Ankenævn for biler, som ikke gav ham medhold. FDM har set afgørelsen og er uenige i flertallets afgørelse.

– FDM mener, at der er tale om vildledning, når brugtbilannoncer indeholder et skatteteknisk beregnet forbrugstal fremfor at benytte den EU-norm, som skal oplyses, når man køber en ny bil, siger politisk chef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Vildledende forbrugstal udbredt på bilmarkedet

Flemming Thomsen er langt fra den eneste, som potentielt er blevet vildledt om brugte bilers brændstofforbrug. FDM er dykket ned i brugtvognsmarkedet, og meget tyder på, at danske bilkøbere siden kravet om at bruge WLTP-normen i september 2018 er blevet mødt med alt for optimistiske forbrugstal, når de har handlet brugt bil.

FDM har den seneste uge lavet en lang række tjek af tilfældige annoncer for brugte biler. I alle annoncerne præsenteres forbrugerne for vildledende gunstige forbrugstal. Fejlen findes både på handelsplatforme som Bilbasen og Biltorvet samt på de enkelte forhandleres hjemmesider.  

På Bilbasen er fejlen meget tydeligt, da der opgives to forskellige forbrugstal afhængig af, hvordan bilen vises. I gallerivisningen vises det skattetekniske forbrugstal, mens det relevante og korrekte forbrugstal står, inde på selve annoncen hvor alle bilens data vises. På Biltorvet og på forhandlernes hjemmesider har FDM udelukkende kunnet finde de fejlagtige og vildledende forbrugstal.

F.eks. annonceres en VW Golf stationcar i gallerivisningen på Bilbasen med 20,9 km/l, mens den inde på selve annoncen opgives med korrekt WLTP-forbrug på 17,3 km/l. På forhandlerens hjemmeside samt på Biltorvet oplyses alene de 20,9 km/l, der er det skattetekniske brændstofforbrug, som kun bruges til at beregne bilens registrerings- samt ejerafgift.

”Det dur naturligvis ikke, at brugte biler markedsføres med vildledende forbrugstal, der kan give forbrugerne et for gunstigt indtryk. Forbrugerne skal kunne stole på de oplysninger, de præsenteres for, og som mange træffer deres bilvalg ud fra. Konkret betyder det, at mange bilkøbere formentlig har købt en brugt bil, der bruger mindst 20 procent mere brændstof, end det, der fremgår af annoncen og handlen. Kører man 20.000 km om året i en gennemsnitlig bil, vil det typisk koste bilejeren 2.000-3.000 kr. ekstra i brændstof om året, siger politisk chef i FDM, Torben Lund Kudsk

Tusindevis af bilkøbere vildledt

Der handles årligt over 400.000 brugte biler herhjemme. Og da fejlen kan have stået på helt tilbage fra 2018, kan det potentielt have ramt et stort antal bilkøbere. 

Det er uklart for FDM, hvordan fejlen er opstået, men da fejlen findes på flere handelsplatforme og talrige forhandlerhjemmesider, tyder det på, at den ligger i en af de IT-løsninger, der henter bildata i motorregisteret.

– Det er FDMs vurdering, at der er tale om en systematisk datafejl, hvorfor vi har en forventning om, at bilbranchen hurtigst muligt retter fejlen, så det er det korrekte EU-forbrugstal, som køber møder i annoncer, siger Torben Lund Kudsk.

Han fortsætter:

– Da der potentielt kan være tale om tusindvis af sager, mener FDM, at branchen har en interesse i at finde en samlet og enkel løsning, der kan tilgodese de berørte bilkøbere på rimelig vis. Derfor vil FDM gå i dialog med branchen for at se, om det er muligt at undgå at føre sager ved domstolene.”

Da der i mange tilfælde vil være tale om handler, der ligger flere år tilbage, og sagerne ofte kompliceres af eksempelvis manglende dokumentation fra annonceringen mv., er det ikke givet, at man som forbruger er berettiget til kompensation. 

Kan jeg få kompensation?

- Når du skal fremsætte et krav, er det vigtigt, at du gør det inden for rimelig tid, fra du konstaterer fejlen. To måneder vil altid være rimelig tid, men det kan potentielt være helt op til to år.

- Det er vigtigt, at du kan dokumentere, at du er blevet givet vildledende oplysninger. Her er særligt salgsannoncen og anden korrespondance med sælger vigtig at kunne fremvise. Hvis du ikke har dokumentation for, at du har fået vildledende oplysninger, vil det som udgangspunkt være svært eller umuligt at fastholde et krav.

- Når du fremsætter et krav, er det god kutyme at fastsætte et beløb. Det kan dog være svært i sager som denne, hvor krav beror på individuelle forhold.

- Det er FDMs råd, at du nu reklamerer til din forhandler.

 

Branchen retter ind

FDM har forelagt sagen for Danmarks to største platforme for handel med brugte biler samt en af Danmarks største brugtbilsforhandlere Semler Mobilty, hvor vi havde fundet konsekvente fejlvisninger på forbrugstal. 

– Grundet en teknisk fejl har de viste forbrugstal ikke været baseret på WLPT-målingen, men på de forbrugstal, der fremgår af bilens registreringsattest, hvilket for biler indregistreret før september 2018 typisk er baseret på NEDC og for enkelte nyere brugte biler kan være konverteret til NEDC-forbrugstal af skattemæssige årsager. Vi er nu i gang med at opdatere vores data, så der fremover vises brændstofforbrug baseret på WLTP-normen for de biler, hvor denne metode er gældende. Denne ændring vil være implementeret snarest, og vi forventer, at den træder i kraft indenfor de kommende dage, udtaler Semlers kommunikationschef Jacob Bülow Hansen på vegne af Semler Mobility.

FDM har har efterfølgende tjekket flere af salgsannoncerne, og her er rettelserne nu allerede slået igennem.

Også Bilbasen retter ind.

– Vi er glade for, at blive gjort opmærksom på fejlvisningen på vores hjemmeside, og vil rette det hurtigst muligt på vores platforme, siger Jan Lang talsperson for Bilbasen.dk.

Biltorvet, der både har data fra motorregistret (DMR) men også Bilinfo på nogle annoncer forklarer:

– Særligt hvad angår forbrug, indførte vi for efterhånden en del år tilbage, at vi trækker oplysninger om forbrug på en given bil fra DMR (via stelnummer) for derved at sikre det mest korrekte data. Disse data stiller vi til rådighed pr. default på bilen for den pågældende sælger, men feltet er ”åbent”, så sælgeren kan indtaste et andet forbrug, hvis vedkommende ligger inde med sådan information. Hvis vores metodik ikke resulterer i det korrekte forbrug, så er vi mere end parate til at indgå i dialog med FDM om, hvor vi kan finde mere korrekte informationer, som vi kan stille til rådighed for de bilforhandlere, vi stiller vores software til rådighed for, siger direktør for AutoIT Claus Walsted Nyboe, der er virksomheden bag Biltorvet.